ROZDZIAŁ II - Terminologia
W tym dziale wymieniono kilka terminów przydatnych podczas walki. Dzięki nim łatwo opisać i nazwać ruchy przy nauce szermierki. Należy się z nimi zaznajomić, by lepiej zrozumieć tę sztukę.
Cięcie - krojący ruch miecza, jeden z trzech rodzajów ataku.
Garda - określenie używane naprzemiennie z terminem postawa; oznacza pozycję, w której znajduje się szermierz na początku lub w trakcie walki.
Miękki - określenie przeciwnika, który nie wywiera nacisku na ostrze.
Odebranie - ruch pozwalający odebrać przeciwnikowi broń.
Odjęcie - polega na zsunięciu własnej klingi z miecza przeciwnika i uderzenie po jej drugiej stronie.
Odsunięcie - ruch, który zmienia tor ataku przeciwnika, jednocześnie go trafiając.
Przełamanie - (odsunięcie, zbicie, parowanie) to dowolne uderzenie zmieniające kierunek lub przechwytujące cios przeciwnika.
Sztuka fechtunku - nazwa sztuki walki mieczem.
Sztych - część miecza wykorzystywana do pchnięć.
Twardy - określenie przeciwnika, który napiera głownią na naszą głownię.
Uderzenie - jedno z trzech podstawowych rodzajów ataku mieczem. Sekretne uderzenie - takie uderzenia, które jednocześnie chronią szermierza i ranią jego przeciwnika: ~ ciemienia: pionowe uderzenie z góry, wykonywane przez wyrzut miecza do przodu, bez zamachu, wymierzone w ciemię (głowę) przeciwnika ~ poprzeczne: poziome uderzenie wykonywane na prawą stronę krótkim, a na lewą długim ostrzem ~ spojrzenia: uderzenie z góry, zadawane krótkim ostrzem w ramię albo twarz
Zawinięcie - technika stosowana po zwarciu polegająca na obróceniu miecza tak, aby uzyskać kontrolę nad głownią przeciwnika.
Zawieszenie - pozycja miecza, gdzie sztych wymierzony jest w przeciwnika.
Zwarcie - moment, w którym spotykają się klingi mieczy walczących.
|