- Zakon Światła Ostoja Fantazji http://www.zakonswiatla.pun.pl/index.php - Bramy Wieży - zasady http://www.zakonswiatla.pun.pl/viewforum.php?id=20 - Zasady Zakonu - wersja prosta, miła i obowiązująca! http://www.zakonswiatla.pun.pl/viewtopic.php?id=1307 |
Mangel - 2010-02-28 23:35:43 | ||||||||||
System gry na Zakonie Światła nie jest chyba najtrudniejszy, postarajmy się teraz razem przez niego przebrnąć:
A tu mamy przykład przepisu: Wyciąg z wszechleku Składniki: 2 miary wszechleku, 1 miara końskiej stokrotki, 1 miara wody, 1 kociołek Przygotowanie: Wodę w kociołku zagotować, następnie wygasić ogień i zaparzyć w niej końską stokrotkę. Po 20 minutach ponownie rozpalić ogień i zagotować wywar, do wrzącej wody wrzucić pokrojony wszechlek, i gotować przez dziesięć minut. Poczekać do ostudzenia i zabutelkować. Proste? Proste. Jeśli do czegoś potrzeba dwóch miar maki, to wykorzystujemy dwie miary i koniec. Nie można mieć pół miary czegokolwiek. „Miara” nie odnosi się do rzeczy policzalnych lub takich, które po wykorzystaniu da się policzyć (np. 1 rubin, 30 zwłok, etc.). Od razu uprzedzam pytania, miara to nie jest konkretna ilość/waga. To tylko abstrakcyjne pojęcie, pozwalające na pisanie przepisów i swobodną grę. 6) Zarabianie w grze zostało tak zaplanowane, by istniał obieg środków i kapitału. Jak w rzeczywistości, są producenci, przetwórcy i usługodawcy (mamy też polityków nierobów, ale to zamknięte kółko wzajemnej adoracji, więc wybacz :P ). Producenci – zawiadują zakładami wytwarzającymi surowce (rudę metali, zioła, drewno, zombi, etc.). Każdy producent zanim podejmie prace zostanie poinformowany, że obowiązują go zasady producentów. Jakie to zasady? - Jeśli zakład wymaga obsługi przez dużą ilość rąk (np. kopalnia czy tartak) to bezcelowo byłoby zatrudniać tam graczy. Stąd taki zakład obsługuje jeden gracz, zawiadujący fabularnie kupionymi zombi tam pracującymi. - Jeśli zakład opiera swoja produkcje na zombi, to zostaje ustalona dla niego minimalna ilość tych pracowników (poniżej której zakład przestaje działać i niemożliwe jest zakupienie w nim czegokolwiek, poza czułym uściskiem prowadzącego to miejsce gracza). MG zadbają o to, by raz na jakiś czas parę zombiaków się rozpadło ze starości, czy zniszczyło w czasie jakiejś małej katastrofy, tak by nekromanci mieli co robić, a pieniądze krążyły. - Producent (i taki co ma zgraję zombi do pracy i taki co musi pracować sam np. w ogrodzie) ma, teoretycznie, nieskończoną ilość produkowanych prze siebie surowców. Nie ma prawa jednak ich rozdawać ani sprzedawać po zaniżonych cenach (ceny minimalne ustala team), sam może korzystać (w granicach rozsądku) z tego co wytwarza. Przetwórcy – pracują zazwyczaj w warsztatach, laboratoriach, etc. Ich praca polega na przetwarzaniu surowców i innych gotowych artykułów (czasem przy użyciu magii) w inne produkty. Obowiązują ich następujące zasady: - Każdy wyprodukowany przez nich przedmiot musi mieć „historię” (surowce do jego produkcji muszą mieć jasno określone pochodzenie, mogą zostać kupione na forum lub zdobyte w czasie sesji). - Do wyprodukowania każdego przedmiotu potrzebna jest jasno określona (podana lub zatwierdzona przez mistrza) ilość surowców (czasem potrzebna jest też receptura/plan produkcji, plany można kupić od innych graczy, NPC lub znaleźć w bibliotece Zakonu). - Przedmioty produkuje się POJEDYŃCZO, przetwórca to nie producent i ma określoną ilość towaru na sprzedaż czy do rozdania. - Wolny rynek, własne ceny – Mistrzowie, ani team nie mają wpływu na ceny produktów. Usługodawcy – czyli gracze, którzy zarabiają na siebie ciałem lub umysłem. Mogą pracować w biurokracji, bankowości, kraść (ale mniej skutecznie niż Ci z dwóch pierwszych kategorii ;-) ) czy pracować fizycznie (wliczamy w to prostytucje). Obowiązują ich proste zasady: - Ty płacisz, ty wymagasz. Jeśli zapłacisz komuś za jakąś usługę, a on się nie wywiązuję, zgłoś się do Srebrzystych. Rozwiążą tę kwestię. - Złodzieje okradają innych graczy (tylko!) poprzez napisanie posta pod postem ofiary, w którym opisują jak obrabiają daną postać czy jej dom/kufer/inną nieruchomość. Jeśli ofiara nie odpisze, że zauważyła zajście (lub jeśli nie zrobi tego Srebrzysty, albo inny gracz) przez siedem godzin, to kradzież doszła do skutku i teraz szukaj wiatru w polu. Jeśli jednak złodziej zostanie przyłapany, może się poddać, uciekać (znów, złodziej ma 7 godzin na odpisanie, że daje dyla) lub walczyć. Jeżeli złodziej zostanie przyłapany otrzymuje karę więzienia (bana na dzień). - Jeśli chodzi o urzędników „budżetówki” (pracujących w agendach samego Zakonu), to oni pobierają opłaty za swoją prace, ale ceny tych usług ustala team. - Reszta usługodawców sama ustala swoje cenniki. 7) System walk został tak skonstruowany, aby każdy (nawet niedoświadczony gracz) mógł go sobie szybko przyswoić. Opiera się on na zasadzie pięciu wypowiedzi. W praktyce wygląda to tak:
Jak widać na przykładzie, jest to banalne. Warto jednak pamiętać o pewnych zasadach/wytycznych: - W dowolnym momencie (poza pierwszą akcją gracza 1) można zamienić ze sobą akcję z reakcją. - Za akcję uważa się ruch wymierzony bezpośrednio w przeciwnika, reakcja to działania nie ofensywne (neutralne np. przywołanie ognika) i defensywne. - W czasie walk z większą ilością osób, obowiązują te same zasady. - Te same zasady obowiązują gdy jednym z walczących jest NPC którym steruje MG. - W czasie walki (jak i w całej grze) gracz nie może pisać w trybie dokonanym o działaniach przeciwnika lub o tym, co się z nim dzieje, jak i o zmianach w otoczeniu. - Osoby walczące z wsparciem zwierząt lub przywołańców również nie opisują efektów ich działań (zakaz pisania w trybie dokonanym). O efektach działań takich istot decyduje MG. - Należy pamiętać o zmęczeniu (Zob. akapit „Głód, zmęczenie, choroby, rany i narkotyki”). Dla przypomnienia: 90% zmęczenia to omdlenie postaci, 100% to śmierć. - Magowie mogą użyć do dwóch (maksymalnie i w uzasadnionym przypadku) zaklęć na wypowiedź (posta), wojownik może wykonać maksymalnie trzy ruchy (dotyczy to też walki na dystans). - Zamiast MG z teamu walki może rozsądzać neutralna osoba wynajęta do tego celu (obaj przeciwnicy muszą się na to zgodzić, obaj też wypłacają po pół należności za tą usługę). - Powyższy system nie obowiązuje jeśli obaj walczący wyrażą taką wolę i ustalą własne zasady. 8) Statystyki nie są jedynym wyznacznikiem siły. Statystyki wyznaczają jedynie minimalne progi, które trzeba osiągać by uczyć się konkretnych umiejętności, zaklęć, ciosów czy stopni psioniki. Konkretne statystyki ponosi się w następujących miejscach: - Siła – Koszary i Fort zewnętrzny, - Wytrzymałość - Koszary i Fort zewnętrzny, - Szybkość (Celność) – Kompleks Łuczniczy - Mana – Szkoła Magii - Intelekt – Biblioteka (pisząc prace do Biblioteki, ew. zdając u bibliotekarza test z wiedzy o Zakonie), - Umysł - Instytut Umysłu. 9) Umiejętności, czary, ciosy – sprawdź w Podręczniku (dostępny w Przyborniku). 10) Posty muszą być TREŚCIWE! Dwa zdania czy emotikon to nie jest TREŚCIWY POST! Jeśli z kimś rozmawiasz, to opisuj po też swoje reakcję, mimikę, to co słyszysz lub myślisz. Jeśli opisujesz jakąś akcję, to się wysil i kurna napisz to porządnie! 11) Możesz pisać w każdym temacie który widzisz, forum z ostało tak skonstruowane by każdy gracz widział i mógł się pojawiać tylko w lokacjach dla niego dostępnych. 12) Na forum obowiązuje zasada bilokacji, co oznacza, ze jedna postać może przebywać w kilku (ale bez przesady) wątkach na raz. 13) Jeśli chcesz dodać jakąś lokację (na forum mówimy „zbudować”) potrzebujesz pozwolenia na budowę, które wydaje któryś z MG lub specjalnie przez MG wyznaczona osoba. 14) Chcesz zmienić swoją pozycję na Zakonie na lepszą? To się, stosuj do zapisanych tu rad. |