WIDAMOŚCI WSTĘPNE
KADŁUB Kadłub jest najważniejszą częścią statku. Kształt kadłuba zależy od rodzaju statku, lub rodzaj omasztowania. Kadłub składa się z wielu elementów. Przednia jego część nazywana jest dziobem, jest ona szpiczasta, w przypadku niektórych typów statku ścięta. Tylna część zwana jest rufą. Dno statku może być płaskie, zaokrąglone lub kilowe. Dno kilowe zapewnia statkowi poprzeczną stabilność i jest zazwyczaj stosowane do małych jednostek, duże jednostki zazwyczaj mają dno płaskie. Żaglowce zazwyczaj posiadają nadbudówki, które mogą być dziobowe lub rufowe. Służą one zazwyczaj jako pomieszczenia mieszkalne (kajuty sypialne, kajuta kapitana). Nadbudówki w chronią również w małym stopniu statek przed falami. Zazwyczaj nadbudówka dziobowa służyła załodze, a rufowa dla kapitana i innych ważniejszych osób. Natomiast na większych statkach oprócz dobudówek znajdują się również duże pomieszczenia pod pokładem służące za magazyny. Najlepszą konstrukcją jest żelazny szkielet z drewnianym poszyciem, pokryte blachą chroniącą kadłub przed obrastaniem przez różnego rodzaju porosty i muszle.
RODZAJE ŻAGLI Rejowy – prostokątny żagiel, zamocowany na drzewcu równoległym do masztu najlepiej nadający się do dalekich rejsów na dużych jednostkach Bermudzki – trójkątny żagiel, zamocowany do masztu równolegle, przeznaczony do mniejszych jednostek Łaciński – czworokątny żagiel, zamocowany na skośnym drzewcu prostopadle do masztu, przeznaczony zarówno do małych jak i dużych jednostek Inne rodzaje żagli są rzadziej stosowane i służą do pokonywania krótszych dystansów.
RODZAJE JEDNOSTEK
Koga – Statek pokładowy używany w celach handlowych. Koga osiąga długość do 30m, a szerokość do 10m. Posiada jeden maszt z dużym żaglem rejowym. Nadbudówki posiadają charakterystyczne wyzębione blanki służące w celach obronnych. W nadbudówce dziobowej znajdowały się pomieszczenia dla załogi, a w nadbudówce rufowej pomieszczenia kapitana i ważniejszych osób. Ładowność: 300 ton. Załoga: do 70 osób
Karaka – Statek pokładowy. Charakterystyczne dla niego są dwie nadbudówki niższa znajdując się na rufie i wyższa zadarta skośnie do góry na dziobie wystająca poza dziobnicę. Posiada trzy maszty: dwa pierwsze rejowe, a ostatni łaciński. Częstym dodatkiem są balkoniki na rufie. Osiąga długość 55m i szerokość 20m. Ładowność: 800 ton. Załoga: do 200 osób
Karawela – Jednopokładowy statek o trzech masztach typu rejowego. Posiada wysokie nadbudówki dziobowe i rufowe. Uzbrojona zazwyczaj w 4 lub 6 ciężkich dział Przez swoją szybkość, stateczność i bezpieczeństwo karawele często stosowane jako statki rozpoznawcze. Często na karawelach stosowane są kombinacje masztów rejowych z łacińskimi co łatwiej pozwala jej przystosować się do warunków żeglugi. Bardzo ważną cechą karaweli jest możliwość żeglowania pod ostrym kątem w kierunku wiatru. Osiąga długość 17m i szerokość 8m. Ładowność: do 70 ton. Załoga: do 50 osób
Galeon – Jest to wielki (największy rodzaj staku) statek handlowy przystosowany do celów wojennych. Cechuje się wysoką (osiągająca do 7 kondygnacji) zwężającą się ku górze nadbudówką rufową. Posiada cztery maszty: pierwsze dwa rejowe, a kolejne dwa łacińskie. Galeon często osiąga różne wielkości (od małych handlowych po ogromne wojenno-handlowe). Uzbrojony w kilkanaście dział (na najmniejszych jednostkach) do ponad setki dział (w największych jednostkach. Długość kadłuba waha się od 30 do 55m, a szerokość od 7 do 14m. Ładowność: od 100 do 2500 ton. Załoga: od 100 do 700 osób
Istnieje jeszcze wiele statków nie pasujących do tych podanych powyżej, ale są to jednostki pojedyncze.
|